Actionsign voortaan verder als ‘Pro XPOSE’

Vanaf deze week zal een bekende uit de bioscoopbranche haar diensten onder een andere naam aanbieden. Actionsign, leverancier van visuele communicatiemiddelen als LED-wanden en banners, gaat voortaan door het leven als ‘Pro XPOSE’.

Het team van oprichter Jos van Kemenade heeft versterking gekregen in de persoon van Erik van Stiphout.

‘Ik kwam op 12 maart als partner in het bedrijf, drie dagen later ging overal het licht uit.’ Aldus Erik van Stiphout. ‘Toen werden we geconfronteerd met de vraag: wat nu? En wat kunnen we doen om hier sterker uit te komen? Ook was dit de gelegenheid om de naam, huisstijl enzovoorts eens onder de loep te nemen. Nu zijn we vijf maanden verder en is er een nieuwe bedrijfsnaam en een nieuwe look. De nieuwe website is in ontwikkeling en gaat binnenkort ‘on air’.’

Jos van Kemenade startte Actionsign in 2000 met de levering van lichtbakken aan Pathé Eindhoven. Inmiddels heeft het bedrijf grote ketens als klant, maar ook kleine distributeurs doen een beroep op hun diensten. ‘In de loop van die twintig jaar leer je alle bioscopen, maar ook distributeurs en toeleveranciers kennen. Daarin hebben wij altijd als spil gefungeerd om mensen met elkaar in contact te brengen. We kennen geen ondergrens, we vinden klein ook belangrijk. Al moet de klant één banner van twee bij drie hebben, dan doen we dat met liefde en plezier.’

Het aanbod van visuele promotiematerialen en communicatiemiddelen is al enkele jaren in beweging. Tien jaar geleden introduceerde Actionsign de fysieke lichtbak met kliklijst, waarin eenvoudig posters te plaatsen waren. Jos van Kemenade: ‘Die hebben we door heel Europa verkocht. Maar de ontwikkeling van de laatste drie jaar is dat de bioscopen de focus terugbrengen van vele kleine uitingen naar een veel rustiger omgeving. Meer naar beleving, een avond uit.’ Daarmee zijn onder meer de standees uit de foyers van de bioscopen verdwenen en maken LED-toepassingen hun opwachting.

Tot op zekere hoogte heeft de digitale markt de papieren markt vervangen, maar de vraag naar fysieke prints in lichtbakken zal nog lang blijven bestaan. ‘Dat heeft een praktische kant’, legt Jos van Kemenade uit. ‘Als je in een bioscoop binnenkomt en je ziet alleen maar bewegend beeld, dan word je gek.’ Hij pakt een kleine lichtbak van Wonder Woman en tilt een hoekje van de textielprint op, om de onderliggende LED-lampjes te laten zien. ‘Dit knalt er echt uit. Zo mooi fel en diep van kleur krijg je het nooit met een digitaal bestand. We hebben lang gezocht naar het beste materiaal en de beste druktechniek om dit een zo optimaal mogelijk beeld te krijgen, met goede kleurdieptes en contrasten’

Een andere troef van Pro XPOSE is dat ze de klanten zoveel mogelijk werk uit handen willen nemen. Erik van Stiphout: ‘We ontzorgen, daar gaat het om. Op alle marketingafdelingen hebben ze het druk, dan is het heel prettig als men opdrachten naar een centraal punt kan sturen. Het team van Pro XPOSE schakelt de juiste mensen in en fungeert als spin het web. We hebben niet zelf de machines die het product maken, maar we hebben wel exclusieve leveranciers.’ Martin Weeterings is binnen Pro XPOSE verantwoordelijk voor de uitvoering en de contactpersoon voor theatermanagers, leveranciers en filmdistributeurs.

Nog één punt wil Jos van Kemenade onder de aandacht gebracht hebben: Pro XPOSE is bezig het materiaal voor de banners volledig recyclebaar te maken. ‘Dan heb je het over 9000 vierkante meter pvc-houdende folie per jaar dat nu nog allemaal in de prullenbak verdwijnt.’ Straks nemen de monteurs van Pro XPOSE de gebruikte banners mee die zullen worden verwerkt tot nieuw promotiemateriaal. Ook voor de aluminium cassettes van de roll-up panels in filmhuizen wordt op korte termijn een circulair-traject ingevoerd. Erik van Stiphout: ‘Het milieuvriendelijke aspect is niet langer bijzonder, het is een voorwaarde geworden. Als je het niet doet loop je achter de feiten aan.’

Arrow-up